juli 2023

31 juli 2023

Alweer een complete regendag vandaag, hopelijk is het tijdens de Sneekweek beter weer. Vandaag kreeg ik twee berichtjes, eentje met de app, de andere in de brievenbus. Als op maandag de brievenbus kleppert is dat meestal niet een geluid waar je op zit te wachten, of reclame of iets in de vorm van een rouwbrief, en dat laatste was het geval. Een hele goede vakantievriend van ons die we samen met vrouw en kinderen zeker vijfentwintig jaar op Terschelling ontmoeten is overleden. Samen met hem en hun en oze kinderen hebben we vele wandeltochten op Terschelling gemaakt. Elk jaar ontmoeten we elkaar op hetzelfde vakantieadres. Alle jaren tot u toe hebben we contact gehouden de laatste jaren wat minder, maar ja, zo gaat dat als je ouder wordt en niet meer op vakantie kan gaan. Tot zi ver eerst maar weer, ik had de maand juli liever anders beëindigd  maar zo is het leven

30 juli 2023

Alweer haast een maand om, morgen nog en dan is het alweer augustus en het volgende weekend begint dan de Sneekweek. Voor een jaar of wat geleden had daar altijd veel mee van doen. Vooral de vrijdag, de vlootschouw, hele mooie jaren om op terug te zien. we kregen  een mooi programmaboekje in de brievenbus over de Sneekweek met o.a. een plattegrond waarop de diverse muziek podiums staan vermeld en ook wat er op verschillende dagen en plaatsen te beleven is, keurig verzorgd allemaal. Of wij in de Sneekweek een hoop optredens zullen zien dat betwijfel ik, alleen de rubberbotenrace zullen we vast zien want dit gebeuren komt ook langs het Hoogend. Vorig jaar moest hier voor ons huis worden gekluund naar het Grootzand. Of we ook naar de opening gaan, we weten het nog niet, het is dan wel erg druk en met een rollator in die drukte is geen pretje. Vroeger voeren we tijdens de opening mee, maar ja die tijd is geweest en dat moet opk. Dan kregen we nog een brief van de gem. SWF.  Met plattegrond waarop vermeld staat welke straten en wegen van 4 augustus tot en met 11 augustus tussen 19.00 uur tot 05.00 uur zijn afgesloten voor auto verkeer. We zullen wel zie hoe het een en ander gaat werken,

29 juli 2023

De eerste druppels vielen van een korte maar flinke regenbui toen ik ons huis binnenstapte na een wandelingetje, nu ik dit zit te typen regen t het ook alweer flink, dus heb ik het vanmorgen nog getroffen, koud is het in ieder geval niet. Veel nieuws heb ik ook al niet en het typen gaat ook moeilijk want ik heb nog behoorlijk wat pijn aan de wond in mijn rechterarm.

28 juli 2023

Het was weer mooi weer vanochtend, dus weer een korte wandeling gemaakt en gelijk even een paar boodschapjes gedaan. Verder ben ik niet zo actief bezig want zo ik gister al schreef heb ik een flinke wond aan mijn arm en gisteravond begon het weer te bloeden, dus voor vandaag maar een beetje kalmpjes aan.

27 juli 2023

Vanmorgen het regende dus geen wandeling, vind ik toch wel jammer want al is het dan maar een korte wandeling je krijgt toch wat beweging en dat is ook voor mijn been , ook al krijg ik dan meer pijn, wel goed, dus zo nu en dan maar een slagje om door de kamer. Voor wie dit weer ook niet zo leuks, dat zijn de vakantiegangers die er nu in Friesland zijn met name in Sneek. Er is niks geen leuks aan om de waterpoort en de fontein vanonder de paraplu op de foto te zetten. En ook een beetje onthand, ik stootte gisteravond per ongeluk een grote blauwe plek op mijn arm open, en dat bloedde behoorlijk, dus zit ik nu met een pijnlijke arm en een hele grote pleister op mijn arm te typen en dat is flink hindelijk.

26 juli 2023

Geen wandeling vanochtend, het was een beetje te nat. Gister keek ik opeens met verbazing naar een tekening van mezelf, gemaakt door onze dochter Janet, ik vond het geweldig en meerdere met mij zag ik, leuke en positieve reactie, op een enkele na, maar ja, dat soort mensen heb je ook. Ook was en een berichtje van Hessel v/d Kooy van Terschelling die mij de laatste jaren nooit meer heeft gezien maar me gelijk herkende. Dan is er vandaag ook droevig nieuws, een oude vriend van ons is overleden. Vanmiddag ga ik me maar weer eens beoefenen in de tekenkust, maar zoals onze dochter tekent dat is voor mij niet na te doen bij lange niet, maar als je er maar afleiding in vind en er lpezier in hebt,

25 juli 2023

Vanmorgen samen met Janet weer een leuke wandeling gemaakt en het lopen ging goed. Geen last van mijn rikketik, alleen het laatste eindje wel flink pijn in mijn benen. Zo samen wandelen is voor mij erg gezellig, je praat wat. Ik vertel eens wat onderweg over wat hier, of daar vroeger is geweest, of heeft gestaan. Onderweg hebben we nog een boodschapje gedaan en al pratend loop je tog verder dan je eigenlijk van plan was. Vanmiddag krijg ik nog bezoek van een vriend van ons en dan is deze dag ook alweer voorbij.

24 juli 2023

Vanmorgen, ik zou juist met vriend de rollator de deur uit en daar kwam een dikke regenbui. Dus eerst maar even gewacht tot het weer droog af en toen ben ik nog een klein eindje gaan wandelen. Vanmiddag heb ik weer mijn wekelijkse computer back-up gemaakt. Dit wil ik nog wel eens vergeten en dan loop je het risico  als er iets met je PC gebeurt je alles kwijt bent en die pech moet ik niet hebben.

23 juli 2023

Niet gewandeld vanmorgen, was mijn weer niet. Dus de TV maar aan en naar het Nederlandse dames voetbal gekeken, was wel leuk. Nu zit ik wat met een paar computerprogrammaatjes te spelen en zo meteen ga ik weer proberen wat te tekenen, wat niet gemakkelijk gaat want mijn ogen laten het zo nu en dan een beetje afweten en dan zie ik dubbele lijntjes. Morgen als het goed weer is maar weer een eindje wandelen

22 juli.2023

Vanmorgen mijn zaterdagmorgen klusjes even naar de bakker en naar de bloemenman voor een bosje rozen. Kon allemaal net even tussen de buitjes door. Het is nu op dit moment behoorlijk nat, ik zie weer eens een optocht van verschillende regenschermen, mooi gezicht onder de paraplu met korte broeken, en natuurlijk de files van auto’s die voor de brug wachten en aan onze kant een kleine file auto’s die even snel naar de bakker of een andere winkel gaan, want ja, je moet natuurlijk niet nat worden. Zo dat was het voorlopig weer even voor vandaag, morgen zien we wel weer.

21 juli 2023

Ook vanmorgen weer een eindje gewandeld en dat ging weer een beetje beter dan de afgelopen week. Het is erg druk op het Hoogend en Singel, alle parkeervakken staan soms zo vol dat r gewoon op de stoep word geparkeerd. Ook veel boeten door de grachten dus draait de brug ook vaak. In de binnenstad zie je ook al meer vakantiegangers verschijnen. Vanmorgen was er een grote groep mensen voor ons huis foto’s aan het maken van de fontein Herr Hampelman.

20 juli 2023

Gister geen dagboek, wel heb ik gisteren gewandeld. Toen ik weer thuis kwam was het mijn bedoeling om een paar mails te versturen met een bijlage, maar wat bleek mijn scanner had er de brui aan gegeven. Ben de hele middag aan het prutsen geweest en heb hem met een noodoplossing weer werkend gekregen maar goed is het noch steeds niet. Heb vanmorgen niet gewandeld, ondanks het mooie weer, maar ja, mijn lichaam laat me wel eens in de steek, zo ook vandaag, erg veel rugpijn en veel pijn in mijn rechterbeen, zelfs de electroden die de pijn moeten bestrijden helpen niet voldoend, maar misschien gaat het morgen beter.

18 juli 2023

Rustbankje.

Vanmorgen weer mijn ochtendwandeling gemaakt, samen met dochter Janet. Altijd moet ik na de eerste paar honderd meter, even rusten in verband met ritme stoornis. Deze keer was de rustpauze op een bankje op de Waterpoortgracht, konden we gelijk de geveltjes aan de Westersingel mooi bekijken. Het viel Janet op dat er een paar mooie gevels waren om eens te tekenen, ik vertelde wie er zo vroeger al gewoond hadden. Even later hebben we de wandeling voort gezet en belanden we in de Nauwe Noorderhorne bij de de teken en schilderswinkel. Hier kocht janet een bruine fine liner en ik moest potloodstiften hebben en een gom pen. Daarna wandelden we weer verder , onderweg nog wat noten gekocht en toen weer richting Hoogend. Ga nu even een half uurtje rusten en dan maar weer even proberen]wat te tekenen.

17 juli 2023

Druk, druk.

En druk hier vanmorgen op het Hoogend, allemaal auto verkeer en veel boten voor de brug, de een stond of laf voor de ander te wachten. Of het nu kwam door de werkzaamheden aan de rotonde, of dat er veel vakantiegangers in Friesland zijn, ik weet niet maar druk is het wel. Tijdens mijn wandeling kwam ik aardig war vakantiegangers tegen, vooral in de Scharnestraat en rondom de waterpoort. Ook rondom de Wip waren er veel vakantiegangers. Het zal de komende weken nog wel drukker worden denk ik. Straks ga ik  weer aan het oefenen met potlood en tekenpapier om me te bekwamen in het schetsen, leuk werk, alleen tril ik wat en dat maakt het moeilijk om mooie rechte lijnen te maken

16 juli 2023

Een kleine herinnering.

Vandaag geen wandeling, het waait te hard voor mij, heb ik voor de wind dan wordt ik vooruit geblazen en dan loop ik het risico van vallen, en in de wind dan krijg ik pijn in mijn borst, dus binnen blijven. Maar ik had afgelopen week, op dinsdagochtend nog een leuke ontmoeting. Ik was samen met dochter Janet bij Planting, de teken en schilderswinkel. Janet had een soort pen nodig, maar er was een dame voor haar, dus even geduld. Ik ging zolang even bij de deur op mij rollator zitten wachten. Toe de dame haar spulletjes had  ontvangen liep ze naar de deur, keek me nog eens extra aan, zei toen voorzichtig, bent u Harm. Dat beaamde ik, waarop ze mij vertelde dat ze ongeveer dertig jaar geleden van mij les hat gehad in Fries houtsnijwerk, en dat ze altijd nog een paar gesneden fotolijstjes had die ze toen had gemaakt. Ik was te verbaasd om haar naam te vragen. Maar een leuke herinnering aan toen, dat deed me goed.

15 juli 2023

Vanmorgen een korte wandeling gemaakt en een bezoekje aan de groenteboer gebracht op het Grootzand. Vanmorgen wandelde ik niet alleen maar samen met Ika, en dochter en schoonzoon. Verder vandaag maar kalmpjes aan

14 juli 2023

Vanmorgen een bezoekje gebracht aan het Fries scheepvaart museum, de voorgevels van het museum staan volledig in de steigers voor groot onderhoud. Heb daar een usb stickje afgegeven met allemaal foto’s die ik in drie jaar tijd heb gemaakt van de opkikkerdagen waar aan ik samen met Grytsje, medewerkster van het museum heb mogen meewerken. Daarna ben ik nog naar de Zuivelhoeve geweest om een zak gemengde noten. Na dit bezoek heb ik nog een korte wandeling gemaakt en zag ik dat het nieuwe monument, op de plaats waar eens de synagoge heeft gestaan, al druk in gebruik was om hun rugzakken een plaatsje te geven op de twee kleine bankjes  die er voor staan.

13 juli 2023

Vanmorgen een paar boodschappen gedaan, o.a. een sterkere lamp gekocht voor mijn spot, die ik gebruik op de plaats van mijn bureau. Nu heb ik beter licht en maar weinig schaduw en het werkt tor nu toe goed. Daarna mijn wandeling voort gezet. Het was lekker wandelweer en een stevige wind. Voor de Lemmerwegbrug moest ik nogal even wachten, er gingen een flink aantal boten door de brug. Want ja, het weer vakantie tijd en zo te zien is Friesland wel in trek.

12 juli 2023

Grootzand.

Gisteren liep ik samen met onze dochter op het Hoogend en werd toe staande gehouden door een echtpaar, vakantiegangers, en die vroegen naar de weekmarkt van Sneek. Mij dochter en ik schoten allebei in de lach en zeiden toen, dat is hier om de hoek, alleen staan er nog maar twee kraampjes. De meneer zei, ik was van plan er een paar foto’s van de markt te maken, nou dan ben ik gauw klaar. Vanmorgen liep ik weer over het Grootzand en toen dacht ik bij mezelf, het is ook een aanfluiting. Aan de enen kant nog onbemande terrassen, grote bloembakken met dode planten, grote vaten die op de trottoirs staan met grote reclameborden  borden en koopwaar wat de winkels verkopen. En zo opgesteld dat je er als wandelaar op sommige plaatsen tussen door moet laveren of op de rijbaan gaan lopen. Ook dat is niet zo eenvoudig want meerdere keren moet je dan  weer oppassen want overal rijden bevoorrading auto’s. nee aantrekkelijk is het Grootzand niet meer, zeker niet voor wandelaars of om foto’s te maken.

11 juli 2023

Vanmorgen samen met Janet weer eens een wandeling, ik had in een paar dagen geen wandeling gemaakt. Nu hebben we de wandeling gecombineerd met een bezoekje aan de boekwinkel. Ik had nog een paar boekenbonnen en daar heb ik een paar tekenboeken voor gekocht. Mijn lezen gaat steeds moeilijker en tekenen lukt nog wel een beetje dus een paar boeken met voorbeelden. Daarna heeft Janet bij een teken en schilderswinkel een speciale kleurpen voor haar zelf gehaald en zijn we via een aantal straten in de binnenstad weer naar het Hoogend gegaan. Het was onderhand flink warm geworden en ik was blij weer thuis te zijn.

10 juli 2023

Vandaag maar weer eens een dagje rust en alles wat kalmpjes aan. Toen we gisteravond richting huis gingen kreeg ik pijn op mijn borst, dit wijst op ritmestoornissen, dus maar eventjes een pas op de plaats, ook voel ik nog steeds een beetje druk, dus maar wat lezen en tekenen vandaag.

9 juli 2023

Vandaag weer een verjaardag en wel van broer van Ika, hij werd 75 jaar en het feest was bij de Bakkersdochter in de Scharnestraat. Het was erg gezellig, de meeste mensen stonden of zaten guiten op het terras tot dat er een zware donderslag kwam met het nodige regenwater en weerlicht. Iedereen snel naar binnen, maar gelukkig duurde de bui niet lang, na nog een paar beste onweer klappen was het gauw weer droog.al met al weer een gezellige middag

8 juli 2023

Vanmiddag zijn we op verjaardag visite geweest bij Ika haar zus en dochters. Het was een hele gezellige middag. Ik had voor de jongste dochter (inge) een boekwerkje mee genomen uit mijn verzameling Sneek boeken en gegevens, nu ik geen stadsgids meer ben, ben ik langzamerhand mijn verzameling aan het opruimen. Zoal ik al schreef was het een hele gezellige middag en avond. Tegen negen uur zijn we met een taxi weer naar huis gegaan. Thuis samen nog even nagepraat over een fijne dag, en toen lekker naar bed. Morgen weer een verjaardag maar dat horen jullie dan wel weer.

7 juli 2023

Begin deze week was er een dame van de prikdienst om van  Ika en mij wat buisjes bloed af te nemen. Vanmorgen kwam er een dame van de huisartsenpraktijk met voor ons beiden een lijst met bijzonderheden en vragen. Bij Ika bleek alles in orde te zijn en nadat haar bloeddruk en hartslag waren gemeten was ik aan de beurt. Bij mij was bloedarmoede geconstateerd en hiervoor moet ik de komende tijd staalpillen slikken, verder was bij mij ook alles in orde. Daarna he bik nog een korte wandeling gemaakt, ook dat ging vrijwel zonder last van mijn rikketik, alleen wel veel pijn in de bovenbenen, maar verder goed en het wandelde ook nog eens lekker in het zonnetje, alleen die trottoirs dat blijft een bezoeking en ook staan ze nog eens vol met auto’s en reclame borden maar dat valt denk ik, de bestuurders van SWF. Niet op.

5 juli 2023

Storm, zware storm, beslist geen wandelweer. Regen en heel veel wind, de bomen hier op het Hoogend hadden het zwaar, maar gelukkig hebben ze de storm overleefd. Maar ik heb me best vermaakt, ben met mijn nieuwe teken materiaal aan de slag gegaan. Nog geen opvallende tekeningen op papier gezet, zeker niet om ze op mijn dagboek te plaatsen, maar ik heb er wel plezier in om wat te tekenen, en het houd me met dit slechte weer van de straat. Hopelijk is het morgen weer wat vriendelijker en zonniger.

4 juli 2023

Vanmorgen met Janet wezen winkelen met Janet. Voor mijn beginnende schreden op het pad van pen tekenen had ik wat teken en kleur potloden nodig , en met de goede adviezen van haar heb ik voor mijn nieuwe hobby wat materiaal gekocht, en nu natuurlijk oefenen. Daar ga ik dan morgen mee beginnen, vandaag niet meer want ik heb erg veel last van pijnlijke benen en ben moe. Daarna hebben we samen nog een eindje gewandeld, ik had nog een boodschapje voor iemand in het scheepvaart museum en toen was het ook alweer tijd om naar huis te gaan.

3 juli 2023

Vandaag is het de geboortedag van mijn vader, helaas is hij vrij jong overleden, maar elke dag denk ik aan hem. Er hangt een getekende foto, gemaakt door onze dochter, bij ons in de kamer en als ik daar naar kijk komen er weer altijd fijne herinneringen aan hem uit mijn jeugd voorbij.

Vanmorgen  weer eens een eindje gewandeld door de binnenstad. Een paar dagen heb ik geen wandelingen gemaakt en dat was te merken. Het laatste stukje had ik tegenwind en begon het een beetje te regenen, maar gelukkig niet erg hard. Vanmiddag ga ik na een paar verplichte klusjes weer een beetje met pen en papier bezig om een soort tekeningetje te maken, ben benieuwd wat ik weer op papier ga prutsen, want eerlijk gezegd valt het me tot nu toe tegen wat ik aan tekeningen heb gemaakt.

2 juli 2023

Na een gezellige verjaardag visite gister, vandaag weer een rustige dag. Heb niet gewandeld vandaag morgen maar weer eens op pad. Wel heb ik vanmorgen een poosje zitten tekenen en ik moet zeggen er zit al wat verbetering in, maar voor ik het zo ver voor elkaar hebt dat mijn werk ergens word tentoongesteld zijn we al een hele tijd verder. Het bezoek van vriend Omer Kaya met zijn gezelschapje wat ik wat over de waterpoort zou vertellen is wel door gegaan alleen mijn verhaaltje niet want de deur van de poort wilde niet open, hopelijk een volgende keer beter.

1 juli 2023

Alweer een nieuwe maand en het is weer zaterdag. Normaal was ik nu op pad naar  de bakker en de markt, maar vandaag niet. Vanmiddag krijgen we visite van de familieleden nog voor onze beide verjaardagen. Bloemen die ik normaal op zaterdagmorgen haal, staan nu al op tafel en de bakker brengt ons gebak straks, dus een makkie voor mij vanmorgen, wel moet ik thuis wat hand en spandiensten doen maar dat doe ik graag. Ook krijg ik nog vroeg op de middag een kort bezoek van een vriend Omer KaYa die even met een gezelschap in Sneek is, dus nog voldoende te toen op deze eerste dag de maand.